logo CreativeHubs
English Nederlands

projecten

connects people & new media

  • Holography with smartphone, glass and animated Blender 3D file
  • Demo Box CreativeHubs:


	2 RaspberryPi computers. Deze zijn verbonden met elkaar en met WIFI, waardoor de werking van een netwerk uitgelegd wordt.
	Stroomvoorziening op basis van zonneenergie, accu en batterijen. Ook is er nog een module waarop het verlagen, gelijkrichten en stabiliseren van wisselspanning kan worden getoont
	Twee servo-motoren die via het netwerk kunnen worden bestuurd via de RaspberryPi. Hiermee zie je hoe een eenvoudige robot werkt.
	Touchscreen in samenwerking met Virtual Network Computing. Hoe je een computer op afstand kunt besturen.
	Virtual Reality bril (webGL, webbased) met geluid en/of andere zintuigen. De Virtuele wereld is gemaakt met ThreeJS en 360 graden Foto's.
	LeapMotionController waarmee een virtuele wereld kan worden bestuurd door handgebaren.
	Augmented Reailty met QR of Layar
	Geluid/muziek programmeren of maken via Touch en mengen via een mengpaneel.
	3D Video Mapping op objecten. Dit wordt uigelegd via software op een laptop. De RaspberryPi kan deze complexe berekeningen nog niet aan. 
	Webtechnieken via Apache en Rails. Responsive webdesign met HTML en CSS + WordPress. Hiermee kun je zelf websites op het netwerk uitzenden via een IP-adres.
	Camera op de RaspberryPi die via een webpagina kan worden weergegeven
	Hologram voor smartphone/tablet gemaakt met Blender 3D
	Mini smartbeamer
	2 Breadboards voor het maken van eenvoudige schakelingen met lampjes, geluidjes en motortjes.
	externe 3D printer (Ultimaker Pro) die op de RaspberryPi kan worden aangesloten en via het netwerk kan worden bediend.
  • @work by Gemeente Utrecht
  • CreativeHub 3D printing
  • Voor een tiental studenten van de Hogeschool Utrecht heeft CreativeHubs bij de Gemeente Utrecht een korte presentatie van diverse Internet of Things media getoont ter inspiratie voor hun opdracht. De opdracht voor de studenten is het bedenken en visualiseren van een zogenaamd BuildingBlock, waarmee uitdagingen en oplossingen in en voor de gemeente Utrecht worden gevisualiseerd. Deze BuildingBlocks zijn een schets voor verdere uitwerking naar praktische toepassingen binnen de gemeente.
 
  • BuildingBlock Health OpenConcept
  • WebVR-view: game concept with RaspberryPi and GPIO motors
  • RaspberryPi with motor driven webVR
  • PiCamera view: game concept with RaspberryPi and GPIO motors
  • 3D Educational Hub Concept: cardboard and pensil
  • 3D Educational Hub Concept: sketch
  • Raspberry Pi: € 35,- mini computer
  • Holiday@Home VR installatie succesvol op Duurzame Week Utrecht
Interesse? Plan een kop koffie!

Creative Tech Lab Workshop

SHARE:

Ook een workshop? Neem contact op

Workshop Creative Tech Prototyping (10 pers.)

10 personen
Scholen, labs en hackatons, bedrijven/teams.

€ 25,- pp per dagdeel van 4 uur (excl. btw en reiskosten)

Bedoeld voor mensen die meer willen doen met techniek en creativiteit.


Van de eerste bit aan geheugen naar Arduino microprocessor en RaspberryPi Robot...

Sensoren, minicomputertjes, robots en Internet of Things zijn inmiddels voor iedereen te koop en spelen een steeds belangrijkere rol combinatie met creatieve- en interactieve toepassingen.


 

Denk aan schermen die een boodschap communiceren, zodra je er voorbij loopt. Mixed Reality die ons van onze angsten afhelpt of ons traint. Sensoren die jouw beweging omzetten in een game. Ruimtelijke video projecties op gebouwen. Interactie in Escape-rooms. Of robots die ons helpen in ons dagelijkse leven.
 
De workshop start met de basis van een computer, de FlipFlop en eerste bit aan geheugen. Zo Ontdek hoe je sensoren koppelt aan computers, hoe je lampjes of motors kan aansturen. Leer programmeren, solderen of ga aan de slag met Video Projection Mapping, LeapMotion of 3D printer.
 
Naast deze praktische kennis word je begeleid bij het ontwikkelen van jouw ideeën met betrekking tot duurzaamheid, energie en voeding en kunnen we je helpen bij het opbouwen van een netwerk in deze sectoren.
 
Dit programma gaat uit van jouw eigen proces en ideeën. Deze kennis wordt beschreven in de lijst van 21th Century Skills die in het arbeidsproces worden verwacht.
 
Het doel is op vrijwillige basis elkaar inspireren en vanuit een creatief-technische hoek, praktische antwoorden zoeken op vragen uit onze samenleving. Je werkt bij voorkeur met anderen samen.
 
De begeleide docent is zelf bevlogen bouwer en bedenker. Hij beschikt over een grote hoeveelheid aan kennis op diverse gebieden/specialisaties. Daarnaast heeft hij een netwerk dat in overleg aangesproken kan worden tijdens deze workshops.
 
Kennis / Workshop aanbod:


 

Workshop content

download_workshop content (212mb)

ELECTROTECHNIEK INFO

Voor het maken van Robots, Internet of Things en andere nieuwe tech, is kennis van electronica zeker handig. Denk aan:

  • het verschil tussen Wisselspanning en Gelijkspanning
  • het verschil tussen spanning en stroom
  • de functie vane een gelijkrichter en een spanningsregelaar
  • de werking van kleine electronica, zoals LED's, weerstanden en transistors


https://www.sciencespace.nl/het-allerkleinste/artikelen/4261/stroom-spanning-en-weerstand
https://www.sciencespace.nl/technologie/artikelen/4302/wissel--en-gelijkspanning
https://www.conrad.nl/nl/informatie-tips/componenten/algemeen/elektriciteit.html

Stroom: https://youtu.be/61J0K-46nbY
Trafo: https://youtu.be/GzDsoMhinwM

GELIJKRICHTER
http://www.instructables.com/id/Make-A-Bridge-Rectifier-From-Diodes/

ELECTRONICA
Schakelingen: https://youtu.be/ApVkoWQN_1k
https://natuurkundeuitgelegd.nl /videolessen.php?video=spanningstroomweerstand #testjezelf
http://www.hobbyclubduiven.nl/paginas/lesstof.html

https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator

Je eerste electronische schema

In de WorkshopKit zitten kleine lampjes (LED's) met schroefjes er door. Met deze lampjes en een zacht grafiet-potlood (6B-9B), kun je zelf een stroom-geleidende tekening maken. De stroom komt uit een 9V batterij. Let goed op de plus en min zijde van de batterij en de lampjes!

NB. In een potlood zit Grafiet. Dit geleidt stroom, hoewel het minder goed geleidt dan een koperen draad. Hoe dikker de potloodlijn, hoe beter de lijn geleidt. Hoe langer de lijn, hoe hoger de weerstand in de lijn en hoe zwakker het lampje gaat branden. Het onderstaande voorbeeld is goedkoop zelf te maken. Er is ook een commerciele, dure versie hiervan: https://www.circuitscribe.com/


 

SOLDEREN

Solderen is een eenvoudige techniek waarbij je met behulp van vloeibare tin twee stukje koper/metaal met elkaar verbindt. De tin maak je vloeibaar met behulp van een soldeerbout.

De truc voor een goede soldeerverbinding:

  1. houdt de twee koperen/metalen delen bij elkaar
  2. verwarm kort (2 sec) de beide onderdelen
  3. voeg er de tin aan toe

Dus: eerst kort verhitten, dan tin erbij smelten.

Een goede soldeerverbinding is een kleine, uitgelopen (zwaartekracht) soldeerpunt. Een bolletje is vaak geen goed teken. Heb je toch een bolletje, smelt met de soldeerbout nogmaals kort het bolletje. Dan zakt het de tweede keer meestal wel in.

TIP 1: op de soldeerpunt kan (oude) tin blijven zitten. Die soldeert niet meer goed. Klop af en toe je soldeerbout af, door er kort mee op de tafel te tikken. De tin valt er dan af. Je kunt hiervoor ook een vochtig sponsje gebruiken.

TIP 2: Het helpt om de te verbinden delen eerst even individueel voor te solderen. Zodra de verbinding wordt gemaakt heb je dan bijna geen tin meer nodig.

LET OP: electronische onderdelen kunnen maar heel even de hoge temperatuur van een soldeerbout verdragen. Lukt het niet goed om de verbinding te maken, waardoor het onderdeel erg heet wordt, laat het dan tussentijds even afkoelen.

 

Oefen het solderen via de onderstaande opdracht:

  1. neem een lege printplaat
  2. verbindt 3 verschillende weerstanden met de min
  3. verbindt de andere zijde van de 3 weerstanden elk met een draadje
  4. verbindt een LED met de plus
  5. maak van de andere zijde (min) van de LED een soldeer-contactpunt op de printplaat

 

voorzijde printplaat

achterzijde printplaat

 

Sluit nu de plus en min aan op de voeding (5v) en raak een voor een met een van de 3 draadjes het LED-contactpunt aan. Je ziet bij elke draad de LED op een andere sterkte branden... Je hebt nu een simpele schakelaar gesoldeerd!


 

Electronica Opdrachten

Tutorials met het zonnepaneel

https://www.velleman.eu/downloads/0/user/usermanual_edu02_nl.pdf
LET OP: Sommige tutorials hierin maken gebruik van een IC, dat niet in deze WorkshopKit zit.

Het zonnepaneel uit de WorkshopKit is 300 mAh(=1,5 Watt) / 5 Volt
Een standaard AAA batterij is 300 mAh / 1,2 Volt
Het volledig opladen van een AA of AAA batterij met dit zonnepaneel duurt:

AA of AAA Batterij 2000 mAh x 1,5 Volt = 3000 mAh / zonnepaneel 300 mAh = 10 uur
Dit is een rekenvoorbeeld. Check altijd de werkelijke power (Volt en mAh) van een batterij


 

FLIPFLOP LED (a-stabiele multivibrator)

Dit is de basis van onze computer: de eerste bit aan geheugen. Voor 1 letter op deze pagina heb je 8 van deze ciruits nodig: 8 bits of 1 byte.

Deze schakeling is ook de basis van veel electronica-schakelingen en komt biljoenen keren voor in de processor van je smartphone. Hieronder een instructie van de FlipFlop.

Materialen:

  • 2 x weerstand 470 Ohm
  • 2 x weerstand 10 KiloOhm
  • 2 x electrolytische condensator 100 Micro Farad
  • 2 x LED
  • 2 x transistor bc574
  • power & breadboard

Uitleg werking FlipFlop:
http://www.talkingelectronics.com/projects/5-Projects/Projects16.html

 

1. Plaats twee 330 Ohm weerstanden vanuit de plus naar het breadboard.
    TIP: Bij weerstanden maakt het niet uit hoe om je ze plaatst
2. Plaats twee LED's met de plus-kant (cathode) aan de weerstand
    TIP: LED's hebben een Plus- en een Min zijde (Anode / Cathode). Als je ze tegen de spannings-richting (van plus naar min) in zet, dan werken ze als een diode en doen ze het niet.

 

3. Plaats twee 60 KiloOhm weerstanden vanuit de plus naar het breadboard.

 

4. Plaats twee transitors aan de LED's en weerstanden. Zet ze in de juiste richting.
    TIP:
Transistors hebben 3 pootjes en moeten op de juiste manier worden aangesloten.

 


 

5. Plaats de twee Condensators (Electrolitische Condensators).
    TIP: Let op de min-zijde naar buiten wijst. Zorg dat de metalen pootjes geen contact maken met omliggende onderdelen.

 

6. Verbindt de Emitter-poot van de twee transistors met de Min van het breadboard.
7. Controleer alles en schakel de spanning aan. Je ziet de LED's knipperen.


 

SIRENE

Met enkele flipflops samengevoegd in een IC, regelbare weerstanden (potentiometers) en een speaker, kun je electronische geluiden produceren en versterken.

Waar de flipflop 1 x aan en uit (I/O)gaat, kan via een reeks FlipFlop's de puls versneld worden tot een trilling. Hoe sneller de trilling, hoe hoger het geluid. En hiermee heb je dan de basis voor een synthesizer of MIDI-instrument. Inmiddels is deze techniek voornamelijk naar software vertaald en komt er geen electronica meer aan te pas. Maar leuk om te weten waar ons digitale geluid vandaan komt...

http://www.instructables.com/id/555-Siren/

Materialen:

  • 3 x weerstand 10 KiloOhm
  • 1 x weerstand 1 KiloOhm
  • 1 x weerstand 68 KiloOhm
  • 2 x electrolytische condensator 10 Micro Farad
  • 2 x keramische condensator 100 Nano Farad
  • 2 x IC 555
  • power & breadboard

 

1. Plaats eerst de verschillende draadjes die plus- en min geven aan de schakeling

 

2. Plaats de twee IC 555's. Hierin een volledige FlipFlop schakeling per IC (zonder LED's dan).
De pootjes van een IC zijn genummerd. In dit geval 1 to 8. De nummering start altijd onderaan met de inkeping aan de linkerkant.

 

3 Plaats de twee condensatoren van 100nF.
In tegenstelling tot de Electrolytische variant hebben deze geen plus of min zijde. Het maakt dus niet uit hoe om je ze plaatst.

 

4. Plaats vervolgens de twee Electrolytische Condensatoren van 10uF, waarvan de linker later aan de speaker wordt aangesloten. TIP: Let op dat de min-zijde aan de goede kant zit.
5. Plaats daarna de weerstand van 10K van poot 3 IC links naar poot 5 IC rechts.

 

6. Plaats de weerstand van 1K van poot 8 naar poot 7 van IC rechts
7. Plaats de weerstand van 68K van poot 7 naar poot 6 van IC rechts

 

8. Plaats de weerstand van 10K van poot 8 naar poot 7 van IC links
9. Plaats de weerstand van 10K van poot 7 naar poot 6 van IC links

 

10. Sluit de speaker aan met de plus op de min van de Electrolytische Condensator en de min op de min van het breadboard.
11. Schakel de spanning in. Je hoort nu de sirene....

 


 

Nu de basis van electronica is uitgeprobeerd, gaan we gebruik maken van computers die veel flexibeler en sneller zijn dan de bovenstaande schakelingen. De zogenaamde MicroControllers. Dan kunnen we veel functionaliteit via software regelen.

 

ARDUINO TUTORIALS

We gebruiken de Arduino, een microprocessor, die net als de FlipFlop, Aan- en Uit signalen kan geven. Via software vertel je welke functie er moet plaatsvinden. Via je laptop plaats je op een Arduino C++ code. Vervolgens wordt je functie door de Arduino uitgevoerd. Op een Arduino draait dus geen besturingssysteem en is daarom nog geen echte computer, maar een microprocessor.

De Arduino wordt bijvoorbeeld veel gebruikt voor Robots en Internet of Things oplossingen.

In deze Workshop werk je met een goedkope Chinese Arduino variant met de CH34x Chipset. Deze Arduino-versies zijn helaas niet altijd compatible met de standaard Arduino software. Er moet wellicht nog een extra driver worden geinstalleerd (**). Hieronder meer informatie hierover.

Arduino's werken met de C++ programmeertaal. Deze taal wordt veel toegepast in Robotica, maar ook in smartphones en software.

Download en installeer (dus niet de webversie!) de Arduino software op je computer waarmee je code op de arduino kunt zetten (compilen).

  1. Sluit na het installeren de Arduino via de USB poort op je computer aan
  2. Ga naar het menu Hulpmiddelen en kies:
    1. Board / Arduino Nano
    2. Processor: ATmega823P (evt. Old Bootloader)
    3. Poort: je usb serial poort
    4. Haal Board info op.**
  3. Ga naar het menu Bestand/Files en kies: Voorbeelden / Basics / Blink
  4. Compile en Upload de code naar je Arduino

 

**. Als het niet lukt om met de Arduino te verbinden kan dit aan je USB-kabel liggen. Sommige kabels geven alleen 5 Volt door, maar geen data. Dat is wel nodig. Ook kan het probleem bij de driver vn de Arduino-chip liggen. Die is misschien nog niet geinstalleerd. In het geval van de Arduino Nano die wij gebruiken is dat ook het geval. Download en Installeer hiervoor deze driver

 

 

ARDUINO BLINK LED
https://www.arduino.cc/en/Tutorial-0007/BlinkingLED

 

ARDUINO LED MATRIX

In onze WorkshopKit zit ook een LEDMAtrix van 8x8 = 64 rode LED's. Hiermee kunnen patronen en kleine animaties worden gevisualiseerd. Denk aan een simpel geanimeerd logo of een korte tekst. Je kunt ook de matrix van andere cursisten aan elkaar koppelen. De hoeveelheid matrixen wijzig je in het Arduino Script. Bijvoorbeeld:

LedControl lc=LedControl(12,11,10,1);
LedControl lc=LedControl(12,11,10,3); (bij 3 matrixen)

Neem een Arduino en een LEDMatrix en sluit deze als volgt aan:

  • Matrix VCC op Arduino pin +5V
  • Matrix GND op Arduino pin GND (Ground)
  • Matrix  DIN  op Arduino pin D12
  • Matrix  CS   op Arduino pin D10
  • Matrix CLK  op Arduino pin D11

Koppel via de USB kabel de Arduino met je computer.
Kopieer het script uit de Workshop-map: scripts_arduino / Ledmatrix / Ledmatrix.ino
naar je eigen Arduino Library-map op je computer. Deze vind je standaard in de map (Mijn) Documenten / Arduino / Library

Je moet voor dit script een speciale library installeren. Dit geldt voor veel Arduino-scripts.
Ga naar: Schets / Bibliotheek Gebruiken / Bibliotheken Beheren
Kies in de zoekbalk voor: LedControl en klik op installeren
Compile en Upload
het script naar de Arduino

De LEDMatrix laat de LED's nu rij voor rij branden.

Dit doorlopend herhalen van dit patroon heet een For-Loop. Door nu in de code een aapassing te doen, kun je elke LED apart aansturen en kun je feitelijk weer een flipflop maken:

lc.setLed(0,col,row,true); wijzigen naar lc.setLed(0,3,5,true);
lc.setLed(0,col,row,false); wijzigen naar lc.setLed(0,3,5,false);

 

ARDUINO LED STRIP

In onze WorkshopKit zit ook een LEDSTRIP van 24 fullcolour LED's. Deze LEDstrips zijn in diverse varianten te krijgen. Wij hebben de fullcolour (RGB) versie die je via 1 pin digitaal helemaal kunt aansturen. Let wel op: hoe langer de strip, hoe meer led's en hoe zwaarder het gebruik is. Voor langere strips (v.a. 60 LEDs) zul je een aparte voeding (5V) moeten gebruiken. Onze strip is vrij kort en kunnen we zonder problemen voeden met de 5V-pin van de Arduino.

Er zijn dus veel verschillende LEDstrips te krijgen, maar niet allemaal in fullcolour of digitaal aan te sturen. Koop je zelf een Ledstrip die je wilt programmeren, kies dan bijvoorbeeld voor: WS2813.

Let op: Je kunt een ledstrip maar aan 1 kant aansluiten: Din. Het zijn immers Diodes, dus de stroom gaat er maar via 1 kant doorheen.

Neem een Arduino en een LEDStrip en sluit deze als volgt aan:

  • Strip VCC op Arduino pin +5V
  • Strip GND op Arduino pin GND (Ground)
  • Strip  DIN  op Arduino pin D6

Koppel via de USB kabel de Arduino met je computer.
Kopieer het script uit de Workshop-map: scripts_arduino / Adafruit_NeoPixel / examples / strandtest / strandtest.ino naar de Arduino Library op je eigen computer

Installeer de bibliotheer: Adafruit_NeoPixel.h

Compile en Upload het script naar de Arduino

De LEDstrip zal nu een patroon van kleur-combinaties maken.

 

ARDUINO ROBOTARM
LET OP: Voor deze tutorial heb je karton, tape, snij en meetgereedschap nodig.
https://create.arduino.cc/projecthub/ChanR19/simple-programmable-robotic-arm-bd28a0

De onderdelen

Het schema

LET OP: in het onderstaande schema staan de LED's met hun plus-poot gekoppeld aan de min van het breadboard. Draai de LED's dus om ten opzichte van dit schema, anders doen ze het niet....

 

Draden Servo's:

  • geel = signal
  • oranje = 5V
  • bruin = ground

In de volgende afbeelding zijn de Signal-aansluitingen al bedraad en gekoppeld met de Arduino. Vervolgens nog de 5V en de GND die direct op de + / - van het breadboard komen.

Via de Serial Monitor in het Arduino programma kun je zien wat de servo's doen en welk programma er draait.

SENSOREN MET ARDUINO
In de WorkshopKit zit een zakje met Sensoren. Kies een sensor uit en zoek er een tutorial voor.... Kijk wel naar de onderdelen die nodig zijn. Je beschikt over Sensoren, led's, weerstanden, condensators en kleine servo-motors. Dus je kunt er behoorlijk veel uitproberen...

ARDUINO THEREMIN
http://www.electrominds.com/projects/simple-arduino-theremin-theremino

Uitleg van de meester Sensoren:
http://www.instructables.com/id/Arduino-37-in-1-Sensors-Kit-Explained/

106 Sensor projecten met Arduino:
https://create.arduino.cc/projecthub/projects/tags/sensor

ARDUINO GYROSCOOP + ACCELOROMETER
https://maker.pro/arduino/tutorial/how-to-interface-arduino-and-the-mpu-6050-sensor
http://www.instructables.com/id/Giroscope-led-controll-with-Arduino/

 


RPI TUTORIALS

Nu we weten wat een microprocessor is en in basis werkt, gaan we door met de bekendste mini-computer: De RaspberryPi. Een kleine goedkope computer, zonder scherm, toetsenbord en muis, die is ontwikkeld voor het onderwijs.

De RaspberryPi maakt gebruik van een speciale versie van Linux-OS: Raspbian. Het is dus een volledige computer met browser, tekstverwerker, beeldbewerker, muziek en meer software die je op een normale computer ook aan treft. Via de zogenaamde GPIO kun je, net als bij de Arduino, electronica aansluiten. Denk aan LED's, sensoren en motors. De functies programmeer je met de programmeertaal Python.

 

We hebben twee verschillende RaspberryPi's: RPi 3 (€ 35,-) en RPi Zero (€ 10,-).

Ze hebben geen scherm, toetsenbord en muis. Gelukkig kun je met je eigen laptop via het SSH-protocol een connectie maken. Via een FTP-programma (bijv. Filezilla) en een zogenaamde Terminal upload je code en bestanden op de RPi.

  1. Doe de MicroSD kaart in de RaspberryPi
  2. Sluit de RaspberryPi via de microUSB kabel aan op je computer.
  3. Sluit de Ethernet kabel tussen de RaspberryPi en je computer of de router. Bij een RPi Zero heb je nog een microUSB hub met Ethernet-poort nodig. Bij de RPi 3 zit deze er al standaard op
  4. Maak via SSH contact met de Raspberry Pi
    1. WINDOWS: Installeer PuTTY
      (https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/windows.md)
      server: rpi.local
      wachtwoord: raspberry
    2. MAC: Open de Terminal (hulpprogramma's) en type:
      ssh pi@rpi.local
      wachtwoord: raspberry
  5. Als het goed is kun je dan code typen. Hieronder vind je handige Linux-commando's die je in PuTTY / Terminal kunt gebruiken.
  6. Open eventueel een FTP-programma (bijv. Filezilla) om bestanden te uploaden/downloaden.
  7. Heb je VNC-viewer (Remote Desktop MAC ANDROID) op je computer staan, dan kun je ook vanaf het bureaublad van de RPi werken.

https://www.raspberrypi.org/resources/learn/

RPI SCRATCH
https://scratch.mit.edu/
https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/scratch/gpio
https://www.codingkids.nl/gpio-les-blink-scratch.html

RPI THEREMIN
https://projects.raspberrypi.org/en/projects/ultrasonic-theremin

RPI MOTORS & PYTHON

Voor het aansturen van motoren komen we een oude bekende tegen: IC 555 (programmeerbare flipflop), maar dan verpakt in IC L293. Hier staan twee IC 555's in spiegelbeeld tegenover elkaar en vormen een zogenaamde H-brug. De meest eenvoudige manier om motoren via snelle pulsen aan te sturen (denk aan de hoog-trillende toon van de hierboven beschreven Sirene-turorial). In dit IC zitten 2 H-bruggen voor twee motoren, dus 4 x IC555! Dit IC heeft dan ook 16 aansluitpunten.

 

 

Het aansturen van de motoren kan met Arduino en wordt daarom veel gebruikt voor het maken van robots. Het kan ook met de RaspberryPi, waardoor je via web-code ook nog interactiviteit kunt toevoegen. Bijvoorbeeld de motors besturen met behulp van een web-interface. De onderstaande tutorial maakt ook gebruik van de RaspberryPi en stuurt de motors aan via de Python-programmeertaal. Een veelgebruikte taal in de robotica, maar bijvoorbeeld ook in webapplicaties.

Maak de volgende tutorial:

https://business.tutsplus.com/tutorials/controlling-dc-motors-using-python-with-a-raspberry-pi--cms-20051

  • GPIO 25–Pin 22 > L293D–Pin 1
  • GPIO 24–Pin 18 > L293D–Pin 2
  • GPIO 23–Pin 16 > L293D–Pin 7

LET OP: een heel lichte kleine motor en zonder belasting, kun je direct via de plus van de RaspberryPi laten draaien. Zodra de motoren worden belast of zwaarder zijn, moeten ze apart worden gevoed. Bijvoorbeeld met extra baterijen. Doe je dat niet, dan kun je de GPIO van de RaspberryPi beschadigen.

LET OP bij het aansluiten van 2 motoren: in deze tutorial staat een foutje in de Python code:

ER STAAT:
   Motor2A = 23
   Motor2B = 21
   Motor2E = 19

VERANDER DIT IN:
  Motor2A = 19
  Motor2B = 21
  Motor2E = 23

Dan draaien de motoren de juiste richting uit.

Met IC L293 kun je dus twee motoren laten draaien. Een variant van dit IC is de LM298. Ook dit is een H-brug, maar is voor zeer weinig geld verkrijgbaar als compleet aansluitbare schakeling. Erg handig als je snel en goedkoop een robot wilt bouwen.

Wat ook erg helpt in de werksnelheid is de GPIOZERO Python library. Deze heeft veel robot-functies in simpele commando's ingebouwd. Zo kun je zonder al te veel code al snel resultaat boeken.

Binnen deze workshop zijn er twee van deze schakelingen voorgemonteerd op een auto-onderstel, zodat we snel een rijdende auto kunnen maken met behulp van een RaspberryPi.

Gebruik hiervoor onderstaande tutorial:
https://www.bluetin.io/python/gpio-pwm-raspberry-pi-h-bridge-dc-motor-control/

TIP: deze tutorial maakt op een wat geavanceerdere manier gebruik van de GPIOZERO Python Library. De wielen kunnen hierin namelijk ook langzamer en sneller draaien. Dit noem je Puls-width Modulation (PWM). Net als de snelheid van een motor, bestuur je hiermee bijvoorbeeld ook de felheid van een LED.

RPI WORDPRESS
https://projects.raspberrypi.org/en/projects/lamp-web-server-with-wordpress

RPI WEBSOCKET GPIO
https://www.hackster.io/dataplicity/control-raspberry-pi-gpios-with-websockets-af3d0c

RPI MUSIC SERVER Spotify, Soundcloud e.o):
https://docs.mopidy.com/en/latest/installation/raspberrypi/

RPI CLOCK
http://raspi.tv/2015/how-to-drive-a-7-segment-display-directly-on-raspberry-pi-in-python

RPI-ARDUINO-NRF2401 WIFI LIGHT SWITCH
http://hack.lenotta.com/arduino-raspberry-pi-switching-light-with-nrf24l01/

 


 

Links & Software

DIY
https://makerfaire.com/
https://labo.nintendo.com/
https://nl-nl.facebook.com/permanentfuturelab/

SOFTWARE
Filezilla Client:
https://filezilla-project.org/
VNC-viewer:
https://www.tightvnc.com/

Rufus bootable USB
https://rufus.akeo.ie/
SD-formatter:
http://download.cnet.com/SD-Formatter/3000-2094_4-75883295.html
Apple Pi-Baker:
https://www.tweaking4all.nl/software/macosx-software/macosx-apple-pi-baker/

Brackets of Note ++:
http://brackets.io/
https://notepad-plus-plus.org/download/v7.5.4.html

Scratch:
https://scratch.mit.edu/
Standaard al op RaspberryPi aanwezig

Arduino IDE:
https://www.arduino.cc/
Op laptop installeren en via USB code uploaden naar Arduino

Processing:
https://processing.org/

VPT7:
https://hcgilje.wordpress.com/vpt/

Blender:
https://www.blender.org/
SkechUp:
https://www.sketchup.com/download/make
Cura:
https://ultimaker.com/en/products/ultimaker-cura-software

Aframe WebVR
https://aframe.io/
ThreeJS
https://threejs.org/examples/#webgl_animation_cloth

All webcode:
http://w3schools.com

Latest Cascading Stylesheets:
https://css-tricks.com/snippets/css/a-guide-to-flexbox/

Web Grid systems:
https://getbootstrap.com/
https://css-tricks.com/snippets/css/complete-guide-grid/

Google AIY Official
https://aiyprojects.withgoogle.com/voice/

Google Paper Signals Official
https://papersignals.withgoogle.com/getstarted
Google Paper Signals Custom
https://github.com/googlecreativelab/paper-signals

RASPBERRY PI
RPI OS
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

GPIOZERO Python library:
https://gpiozero.readthedocs.io/en/stable/
Voor RaspberryPi  Motors, LED’s, Robots en Sensors

TERMINAL  COMMANDO’S
https://www.raspberrypi.org/documentation/linux/usage/commands.md

RPI Find via ethernet:
arp -na | grep -i b8:27:eb

RPI Opheffen SSH-Key beveiliging in macOS:
rm -f .ssh/known_hosts

RPI configuren:
sudo raspi-config

RPI herstarten / stoppen:
sudo reboot -h now
sudo halt -h now

RPI updaten:
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

RPI programma installeren:
sudo apt-get install [programm]

RPI script starten bij herstarten:
sudo crontab -e
@reboot python /home/script.py &

RPI nieuwe map maken:
sudo mkdir mapnaam
RPI map verwijderen:
sudo rm -rf /mapnaam
RPI alle bestanden uit de map verplaatsen naar een andere map
mv  -v ~/Downloads/* ~/Videos/

RPI schrijfrechten opheffen:
sudo chown pi:root filename

RPI python script starten:
sudo python script.py

RPI draaiende processen stoppen:
top
ps aux | grep [processname example: python]
sudo kill [processnumber]

RPI Beeldscherm instellingen:
sudo nano /boot/config.txt
framebuffer_width=1280
framebuffer_height=720
hdmi_force_hotplug=1

RPI Camera activeren in chromium:
sudo modprobe bcm2835-v4l2

RPI accesspoint:
https://www.raspberrypi.org/documentation/configuration/wireless/access-point.md

RPI OPEN CV installeren:
http://www.pyimagesearch.com/2016/04/18/install-guide-raspberry-pi-3-raspbian-jessie-opencv-3/

RPI Printer installeren:
sudo apt-get install cups


Ook een workshop? Neem contact op