Smart Touch Glass
Game concepten met 'smart-glass'
Onderzoek en experimenten om interactief glas te maken. We gebruiken hiervoor een glasplaat waarop diverse smart-materials worden bevestigd.
Smart film:
Matte folie die doorzichtig wordt, zodra er wisselstroom op wordt gezet. Deze folie bestaat uit 3 lagen. De twee lagen aan de buitenkant krijgen beide een pool van de wisselstroom. De laag in het midden bestaat uit een film van deeltjes die zonder stroom door elkaar staan (ondoorzichtig) en met stroom horizontaal geordend worden, waardoor je er doorheen kunt kijken.
Touch Folie:
Deze transparante folie bevat een grid van kleine geleidende draadjes. Via een USB-aansluiting maak je van deze folie een touch-oppervlak ter grootte van het aangesloten beeldscherm. Door deze folie op het beeldscherm, of in dit geval op de glasplaat, te plakken, ontstaat er een touch-screen
Transparent LCD Display
Op de Websummit in Lissabon zag ik bij de Cisco stand een prachtig transparant touch-scherm staan. Dit was hetgeen bovenstaande onderzoek ook beoogde.
Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar zo'n zelfde scherm, maar dit heb ik als normale consument niet kunnen vinden. Wel een scherm dat transparant is, zodra je er back-light achter zet.
Concepten Touch-screen Games
Voor Mitsubishi Nederland (liften-devisie) bedacht CreativeHubs een aantal concepten voor een beurs. Helaas hebben we ze niet mogen uitvoeren, maar liggen ze wel op de plank om ooit een keer te bouwen.
Game 1
Gewicht is een belangrijke factor in de liftbouw en speelt een belangrijke rol betreffende duurzaamheid, energiebesparing en circulariteit. Door bezoekers op weegschalen te laten staan schakelen we de lift (gebouwd uit smartfilm) naar boven. Heb je vijf mensen op de weegschaal, dan haal je de top. Het is een moderne soort kop van jut. Door hier twee opstellingen van te maken kun je dit ook tegen elkaar spelen. De eerste groep die vijf weegschalen weet te ‘bezetten’ wint en heeft de lift als eerste voor hun neus, want een volle lift is meer gewicht en kost dus minder energie.
Technische specificaties
Game 2
Twee spelers staan tegenover een grid van schermen. Ze houden hun hand bij een kolom en er valt een fiche digitaal naar beneden. Omdat het digitale scherm ook nog eens doorzichtig is ziet de speler aan de andere kant dat vier op een rij begonnen is en houdt daarop zijn hand bij een andere kolom. Sensoren registreren waar je hand zich bevindt en laat aan de hand daarvan een fiche vallen.
Aan het einde van het spel, vult de rij waar mee gewonnen is zich en laat zien ”Mitsubishi, we bring the future to the right level”.
Met dezelfde opstellingen kunnen steeds andere spellen worden gemaakt (modulair). Zo kunnen we ook een schuifpuzzel maken, waarbij twee spelers samen werken aan de oplossing door de stukken op de juiste plek te schuiven. De afbeelding die er dan in naar voren komt, kan bij voltooiing het eerste beeld van een video zijn, waarin de circulariteit boodschap van Mitsubishi nog eens wordt uitgedragen.